10 Feiten over onregelmatig werken

Er is veel onderzoek gedaan naar de effecten van werken in ploegen- en nachtdiensten. En dan met name naar wat dit betekent voor de gezondheid, veiligheid en het verzuim van medewerkers. Daarin spelen achterliggende factoren zoals herstel en leefstijl (o.a. slaap, voeding en beweging) ook een rol. Hieronder vind je de 10 meest in het oog springende (wetenschappelijke) feiten over onregelmatig werken.
bmi-hart-en-vaatziekten

Body Mass Index (BMI)/hart- en vaatziekten

Naarmate je meer nachtdiensten werkt, stijgt de BMI (gemiddeld). Een toename van het BMI is een belangrijke trigger voor hart- en vaatziekten.

neurologisch-mentaal

Neurologisch/mentaal

Er is een relatie tussen werken in ploegendienst en dementie. Mannen van middelbare leeftijd die onregelmatig werken hebben vaker last van een (lichte) depressie.

kanker

Kanker

Er zijn aanwijzingen dat (langdurig) nachtwerk het risico op het krijgen van kanker vergroot. Hier is echter nog geen eenduidig wetenschappelijk bewijs voor gevonden.

ziekteverzuim

Ziekteverzuim

Het werken van meer dan 4 nachtdiensten achter elkaar leidt tot meer kort ziekteverzuim (1-3 dagen). Bij het werken van 5 of meer diensten achter elkaar is er een verhoogd risico op langdurig verzuim (25+ dagen).

bedrijfsongevallen

Bedrijfsongevallen

Een werkweek met avond- en nachtdiensten verhoogt het risico op bedrijfsongevallen. Ook als de volgende dienst binnen 11 uur begint, is het risico op ongevallen groter.

diabetes

Diabetes

De kans op diabetes type 2 onder nachtwerkers neemt toe met het aantal jaren dat je nachtdiensten draait.

spieren-en-gewrichten

Spieren & gewrichten

Onregelmatig werk geeft meer risico op arbeidsongeschiktheid en fysieke problemen.

slaap-zwart

Slaap

Onregelmatig werkenden hebben 1,5 tot 2 keer vaker slaapproblemen dan dagwerkers. Verzuim en slaapkwaliteit hangen samen: hoe slechter de slaapkwaliteit, hoe langer het verzuim.

voeding-zwart

Voeding

Onregelmatig werken leidt vaak tot een onregelmatig eetpatroon. De belangrijkste aspecten van een gezond en gelijkmatig energiegevend voedingspatroon in de nachtdienst zijn samenstelling en tijdstip van inname.

herstel

Herstel

Onregelmatig werken vraagt om extra hersteltijd om het bioritme te herstellen. De herstelbehoefte voorspelt slaapproblemen, emotionele uitputting en duur van verzuim.

Delen
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Gerelateerde artikelen